jorgeenrenee.reismee.nl

Cairns - Brisbane: Wicked!

In Cairns troffen we warm weer! Vanaf het vliegveld kregen we een lift aangeboden naar ons hostel. Dit hadden we al geboekt en was een prima plek, aan de lagoon. Helaas is het zwemmen in de zee in het noordelijk deel van Queensland niet veilig vanwege de dodelijke kwallen. De lagoon bood een uitstekend alternatief!

Vanuit Cairns hebben we een trip gemaakt naar het Great Barrier Reef. Hier hebben we twee fantastische duiken gemaakt. Natuurlijk waren er geen schildpadden (renee was erbij!) maar wel erg veel vis, kleurrijk koraal en haaien gezien. 's Avonds hebben we nog een biertje gedronken met onze nieuwe duik-vrienden in de plaatselijke pub.

En toen begon onze roadtrip. Na het ophalen van onze zowaar in 2009 gebouwde bus, zijn we door de Atherton Tablelands gereden. Heuvelachtig landschap met prachtige watervallen, enorme 'fig-trees' en mooie uitzichten. Het was even wennen om aan de linkerkant van de weg te rijden, maar zoals ze zeggen: oefening baart kunst. De eerste avond zijn we gestopt bij Mission Beach waar we onze eerste eigen barbecue hebben gehad. De volgende ochtend werden we wakker met prachtig weer en konden we vanuit de bus zo het strand oplopen. Vanuit Mission Beach zijn we naar de 'Wallaman Falls' gereden. Dit is de hoogste 'single drop' waterval van het zuidelijk halfrond. En het was inderdaad behoorlijk indrukwekkend. De volgende dag zijn we naar Ayr gereden. In het plaatsje zelf is niet veel te beleven maar voor de kust ligt een scheepswrak dat een mooie duikstek vormt. Na een overnachting in Ayr is Jorge daar gaan duiken. Het was werkelijk schitterend. Het hele schip zat vol vis, en er kwam ook nog een grote schildpad voorbij (tja...renee was er niet!). Na het duiken en de bijbehorende barbecue zijn we naar Airlie Beach gereden en in het donker op zoek gegaan naar een camping. Onderweg waren er veel auto's zonder licht en dode kangoeroes langs de kant van de weg, dus niet echt prettig om te rijden. Uiteindelijk vonden we een camping die in eerste instantie wat depri leek, echter bleek dit 's ochtends een prachtige camping met enorm zwembad te zijn. Na het zwemmen hebben we Airlie Beach bekeken. Alleraardigst dorpje met mooie stranden, maar met voornamelijk toeristen die naar de Whitsunday eilanden gaan. Gezien de weersverwachtingen (de voorspellingen waren niet al te best) hebben we gekozen voor een andere activiteit: Eungella National Park. Samen met een duits stel hebben we die avond in het national park, boven op een berg, gekampeerd en gedronken. We hadden de wekker gezet voor de zonsopgang en dat was het zeker waard. Schitterend om de zon op te zien komen tussen al die bergen. Daarna zijn we meteen vertrokken naar 'broken river', een riviertje in de buurt waar de Platypus (vogelbekdier) zou zitten. En jawel, na een kwartier kwam het beestje tevoorschijn. Na het ontbijt zijn we door het regenwoud gaan wandelen. Ook dit was fantastisch, totdat Jorge een bloedzuiger op z'n been had. Paniek! Het beest ging er niet af en er zat bloed op zijn been en het bleek dat deze beestjes overal op onze schoenen en sokken zaten, op weg naar boven om zich vast te kunnen zuigen in ons lijf. Als idioten zijn we door het woud gelopen en zodra we eruit waren hebben we al onze kleren uitgetrokken. Gadver, wat een gore beesten.

Vanaf het National Park hebben we flink wat kilometers gemaakt naar Rockhampton. Een hele lange weg met alleen gras en bomen-landschap. Na een overnachting langs de snelweg hebbn we Town 1770 bereikt en daar heerlijk gebarbecued aan het strand. Erg mooi. In het dorpje ernaast, Agnes Water, zijn we op advies van een man van het informatiecentrum naar een camping gegaan. Erg basic (de wc was een composttoilet en de douche was buiten) maar het lag midden in het bos en aan het strand. 's Nachts begon het met regenen en dat ging maar door. We zijn toen het dop ingereden en hebben in een internetcafe Olympische Spelen gekeken bij een erg vriendelijke man die erg lekkere koffie verkocht. Op dat moment was het schaatsen 500m vrouwen bezig en daarna kwam nog 1000m mannen. Da treft! De regen hield niet op, maar na 3 uur in dat cafe rondgehangen te hebben zijn we toch maar doorgereden naar Bundaberg. Onderweg moesten we over overgespoelde wegen met de bus wat dan wel weer hilarisch was. Achteraf hoorden we ook dat wegen waren afgesloten vanwege wateroverlast.

De volgende bestemming was Hervey Bay. Familie van Gerard (vader van Jorge) woon hier en na wat twijfels heeft Jorge haar (Erna) toch maar gebeld. Ook daar werden we uitgenodigd om te komen eten. Die avond hebben we een erg leuke camping gevonden waar we lekker aan het zwembad hebben gegeten.

De dag daarna hebben we een trip gemaakt naar Fraser Island, 'het grootste zandeiland ter wereld'. Met een 4WD-bus zijn we met enorme snelheid over het eiland gereden. Eerst naar lake McKenzie waar we de tijd hadden om te zwemmen in een prachtig meer van zoetwater. Vervolgens gingen we een stukje wandelen door het regenwoud. Na de lunch hebben we de tour voorgezet over het strand waar nog een aantal hotspots te vinden waren. Het was een prachtig eiland. Erg bijzonder om het te zien. Na afloop zijn we met de ferry terug aan land gegaan. Meteen daarna zijn we doorgereden naar Erna, en haar man, om te eten.

Tot onze grote verrassing waren Ruud en Marieke ook daar! Die avond hebben we heel gezellig met z'n allen (er waren ook nog vrienden van Erna) gegeten en gedronken. De bus hebben we voor een nachtig alleen gelaten en geruild voor een heerlijk 2-persoonsbed bij Erna thuis. Marieke en Ruud bleven ook logeren. Gezelligheid! Het ontbijt was ook erg goed verzorgd en daarna was het tijd voor 'morning-tea' met broodjes, koekjes en heerlijke scones in gezelschap van de buren. In de middag zijn we met Ruud en Marieke vertrokken naar Noosa. Na nog een drankje daar zijn zij naar huis gereden en zijn wij weer op zoek gegaan naar een camping.

In Noosa National Park hebben we een wandeling gemaakt en zijn we op zoek gegaan naar koala's. En jawel, op het einde van de wandeling zagen we een slapende (allicht!) koala hoog in een boom. We zijn verder gereden door het binnenland, hebben wat dorpjes bekeken en zijn vervolgens naar de Glass House Mountains gegaan. Na een prachtig uitzicht hebben we genoten van onze laatste barbacue-lunch aan het strand en zijn we tenslotte naar Ruud en Marieke gereden in Brisbane, waar we de dag erna de bus weer in moesten leveren.

Het was een waar avontuuren zeker de moeite waard. In 2 weken tijd hebben we op deze manier toch erg veel van Australie gezien.

Jos en Truus

Prachtig... prachtig om te lezen. Tjonge wat maken jullie daar veel mee en tegelijkertijd leer je ook veel. Naast hoogtepunten (rif, duiken, vogelbekdier, Koala e.d.) maak je natuurlijk ook mindere dingen mee zoals met die klote bloedzuigers. Maar we zien wel dat jullie je niet laten kisten en snelle, goede beslissingen nemen.
Geniet ervan jongens... en wij... wij zitten hier in de kou, maar... we genieten toch wel mee.

Groet, Truus en Jos