jorgeenrenee.reismee.nl

Terug naar de beschaving

Na ons verzetje in Bajawa zijn we 's ochtends in alle vroegte vertrokken richting Moni. Helaas beidt het lokale busvervoer hier de 'thuis ophaal service' en duurde het dus ca. 1,5 uur voor we na onze schijnbaar eindeloze rondrit met een ramvolle bus konden vertrekken. Na een korte lunchstop in Ende werd de reis vervolgd en kwamen we na een uurtje of zes in Moni aan. Moni bleek niet veel meer dan een klein dorpje, maar gelukkig was er accomodatie genoeg. Nadat we ons in een hotelletje hadden geinstalleerd, hebben we een wandeling naar de in de buurt liggende waterval en hotsprings gemaakt. Aangekomen bij de hotsprings trof ons het hilarische beeld dat zelfs in dit afgelegen stuk van de wereld de tijd niet stil staat: het warme water werd namelijk keurig netjes opgevangen in een soort beteglende zwembaden, waar mannen en vrouwen apart konden baden. Dit was niet precies wat we hadden verwacht.

's Avonds hebben we gegeten bij restaurant Bamboo, waar we na herhaaldelijk aandringen van de eigenaar konden genieten van lokale specialiteiten. Dit was een heerlijk diner en een welkome afwisseling op de nasi goreng, die op iedere menukaart te vinden is.

De volgende ochtend, of eigenlijk nacht, werden we met een motor opgehaald om te vertrekken naar Kelimutu National Park. Hierin bevinden zicht drie kratermeren die van tijd tot tijd van kleur veranderen. Na onze motorrit moesten we nog ca. 20 minuten wandelen om bij een uitzichtpunt te komen. Hoewel de omgeving mooi was vonden we de kleuren van de meren niet zo spectaculair als we verwacht hadden. Na een tijdje rondgekeken te hebben en wat plaatjes te hebben geschoten begonnen we aan onze wandeling terug naar Moni. Hier hadden we ons een beetje in vergist. Het was een hele saaie en zware afdaling, waarbij de 'shortcut' ook niet echt zorgde voor meer plezier. Na 2,5 uur waren we terug bij onze kamer en hebben we na een ontbijtje snel onze spullen gepakt om naar Maumere te vertrekken. Deze stad was zo deprimerend dat het bijna grappig was. Het afval lag overal, er was niks te beleven, geen fatsoenlijke eetgelegenheden, kortom hier moesten we zo snel mogelijk weg. We hebben dus zoals al eerder ons plan was een vliegticket naar de beschaving (lees: Bali) geboekt.

Omdat internet in Maumere niet werkte wisten we nog niet hoe we vanuit de luchthaven van Bali verder konden komen richting Java. Na aankomst hebben we dus rondvraag gedaan bij de luchtvaartmaatschappijen en vonden we een geschikt ticket naar Yogjakarta. Helaas vertrok onze vlucht pas de volgende dag dus hebben we de nacht doorgebracht op het vliegveld. We mochten van de ontzettend vriendelijke check-in-chef nog niet naar binnen en zijn dus maar buiten op een grasveldje gaan liggen. Nog groter werd onze frustratie toen we na een onrustige nacht ingecheckt hadden en zagen dat er een hele berg lekkere bankjes en zelfs gratis internet aanwezig was na de check-in. Maar goed, na een zeer comfortabele vlucht en taxirit deden we onze intrede in een hotel in Yogjakarta en konden we een beetje bijkomen. In deze stad met als hoogtepunt het kraton (paleis van de sultan) zijn we een paar dagen gebleven. Helaas is ook hier weer de lokale traditionele nijverheid (Batik) verworden tot een massaproductie van troep, die in grote overdaad aangeboden wordt. Maar als je de ogen hiervoor sluit is Yogjakarta best een aardige stad met vele kleine, gezellige straatjes, restaurantjes, winkeltjes en bezienswaardigheden.

fonne

Heej lieve mensen,

Leuk om weer jullie route te lezen!
ben super benieuwd naar jullie plan nu...

Groetjes vanuit een zonnig Nederland vandaag!
Liefs yvonne

Truus en Jos uut Lent

Moni, Kelimutu en Maumere waren niet datgene wat jullie hadden gehoopt en verwacht. Inderdaad lees je overal prachtige beschrijvingen van Kelimutu. Dus dat valt dan even tegen.
Tja.. ht reizen verloopt vaak niet zoals gedacht en vooral gewenst in dit soort landen.. maar tegelijkertijd is het ook weer avontuur in een bepaald opzicht.
We zijn enorm benieuwd naar jullie belevenissen op Java. Dat kan en mag toch niet tegenvallen, denken we.
We zijn benieuwd wat jullie van de Borobudur en het Prambana tempelcomplex daar vinden.
Ook de nauwe straatjes zijn erg leuk en levendig.
Het kraton is een mooi voorbeeld van Japanse paleisarchitectuur. Het dateert uit midden 18e eeuw.
Het is alleen 's ochtends geopend.
Ook het waterpaleis is prachtig en natuurlijk moet je de hoofdstraat (Malioboro) niet vergeten!

Geniet ervan met volle teugen!
Liefs en groeten,

Truus en Jos

Kim uit aastuh

Hey lieverds, fijn weer zo'n update. Ik vroeg me gisteren (na mijn zesde paasei) af waar jullie zaten...Bali dus. Zijn jullie al wat strandtentjes tegen gekomen die Leo mee kan runnen? Al heeft hij op dit moment wel een baan bij Zwembad Krommerijn woeehoee! Veel plezier en tot later, liefs!

Marjolein

zo....eens even flink bijgelezen (shame on me, dacht wel aan jullie hoor!). Heerlijk om me weer eens even in Australie te wanen. Door al die herkenbare namen komt het beeld weer helemaal terug. Al die aziatische terminologie zegt me niks, maar klinkt dan wel weer zo tropisch dat het wel mooi moet zijn dus ook daarbij geniet ik vrolijk met jullie mee. Heerlijk ook dat jullie zo lekker nuchter en realistisch schrijven (niet alleen maar oe's en aa's) Je treft nou eenmaal af en toe wel eens wat meuk aan. (maakt het straks alleen maar fijn om weer onder je hollandse douche te staan)!
Ik mail je gauw weer een update van hier.
Geniet, geniet, geniet!!

Liefs, Marjolein

Sarah

He hallo!

Jullie maken het wel mee daar zeg! Wat leuk allemaal! Geniet er maar goed van! Maar dat zal vast wel goedkomen.

X Sarah

Marnix

He bikkels,

Al een schraal aarsje met al de lokale specialiteiten?

Groeten uit Nijmegen!

José Verkade-Smits

Hoi Jorge en Rene, Borneo is wel helemaal het paradijs als je de natuur ziet; zó schitterend! Jullie gaan best wel snel. Misschien meer verwend dan wij door al die pracht.... Geniet ze nog, groet Jan en José