jorgeenrenee.reismee.nl

Vietnam

Het volgende land op onze route is Vietnam. Na een comfortabele vlucht naar Saigon met onze vriend Air Asia, verliep de aanschaf van het visum bijzonder soepel. We hadden via internet al het e.e.a. geregeld en dat bleek allemaal prima in orde te zijn. Twee amerikanen, die we op het vliegveld tegen kwamen, hebben ons vervolgens naar een aardig hostel gebracht en met z'n vieren hebben we die avond nog onze eerste Vietnamese maaltijd en pilsener genuttigd.

We een hilarisch chaotische stad is Ho Chi Mi City (of Saigon zoals de locals zeggen). Volgens onze tourguide van een paar dagen laten wonen er 10 miljoen mensen, die samen 9 miljoen motorfietsen bereiden. Nou, dit was ook terug te zien in de straatbeelden! En het oversteken van een straat is dientengevolge ook net iets anders dan in Nederland. Er zijn zebrapaden, maar volgens ons heeft geen enkele Vietnamees weet van deze strepen op de weg. Het is echt een wereld van verschil met Indonesie. Ook hier is het hectisch, maar anders. Er is veel verkeer, maar de mensen toeteren niet (!) en de mensen zijn veel rustiger (ze spreken heel slecht engels, dus een gesprek is niet echt mogelijk....dat scheelt). En dan het eten: toch een voordeel dat de Fransen hier een hele tijd hebben gezeten. Nu kunnen wij genieten van heerlijke broodjes 'lachende koe' en ontzettend lekker gebak (cheesecake, chocolade-taart, brownies, kalua-gebak, pindabroodjes....) Die kilo's vliegen er hier wel weer aan!

In Saigon hebben we het 'War Museum' bezocht en dat was ontzettend indrukwekkend. D.m.v. verschrikkelijke foto's werd ons duidelijk gemaakt wat er allemaal gaande was in de Vietnam-oorlog. Hier hebben we toch een heel ander beeld gekregen dan we thuis ooit hebben gezien in films of gelezen hebben in boeken. Ook heel heftig om te zien wat mensen er hedendaags nog steeds aan over houden.

De dag erna hebben we met een guide een tocht gemaakt naar de Cu Chi tunnels waar hij vertelde hoe hij daar 6 jaar geleefd heeft in deze tunnels. Onmogelijk om je voor te stellen hoe dat geweest moet zijn. De tunnels waar wij in gingen zijn al iets groter gemaakt voor toeristen en na zo'n 50 meter moest Renee er al uit. Jorge heeft nog wat langer doorgezet. Die dag hebben we ook een bezoek gebracht aan de Cao Dai. Dit is een alleen in Vietnam voorkomende religie en bestaat uit verschillende delen van andere geloofsovertuigingen. Elke dag hebben ze drie 'bijeenkomsten' waarbij ze al zingend hun gebeden opzeggen. Een van deze bijeenkomsten mochten wij ook bijwonen. Heel bijzonder om mee te maken.

Na de tour hadden we even de tijd om wat te eten om vervolgens met de 'sleeper-bus' naar Nha Trang te vertrekken. Wat een fantastische ervaring was dat! Heel de bus is gevuld met bedden. Natuurlijk passen wij daar net niet in, maar dat mocht de pret niet drukken. Hier konden we slapen! In 10 uur waren we in Nha Trang waar we heel snel een heerlijke kamer hadden: warm water, doortrek-wc (ja, zelfs deze dingen ga je ernom waarderen), een fijn matras, een koelkast en tv met HBO en CNN (kortom de hele dag films, Idols en nieuws!). Helaas is Jorge die nacht in de bus wat ziek geworden en heeft hij even wat rustig aan moeten doen. Helemaal niet erg wanneer je zo'n kamer hebt (voor Renee dan!).

In Nha Trang zou het duiken goed moeten zijn. Hoewel we hiervoor niet naar deze plaats zijn gekomen, toen we de prijzen hoorden waren we meteen om. Nadat Jorge's buik weer wat rustig was hebben we twee duiken geboekt. Op een enorme boot, met 4 andere duikers, zijn we in vreselijk noodweer naar wat kleine eilanden voor de kust gevaren. Dat duiken hier hebben we echt onderschat. Het was werkelijk fantastisch! En lang leve de pil van de duikshop die ervoor zorgde dat Renee totaal geen last had van haar oren. We hebben veel vis gezien die we nog nooit eerder zagen. Echt de moeite waard. En met een zonnetje kwamen we weer terug.

's Avonds hebben we weer de nachtbus genomen naar Hoi An. Dit is de plaats om kleding te laten maken. Werkelijk overal zitten te 'tailors' te wachten op jou! Elk model en stofje is mogelijk. Los van deze winkels lijkt het stadje op een Vietnamees Brugge. Het is echt een filmdecor met fantastische gebouwen, nauwe straatjes en overal gezellig lampionnen. Hier vermaken we ons nog wel even.

Jos en Truus van den Berg

Dag Jorge en Renee,

Het lijkt maar niet op te houden met al dat moois!
Vietnam is totaal onbekend terrein voor ons en jullie prachtige beschrijvingen doen ons watertanden.
Ook goed, dat jullie oog hebben voor een minder fraai deel van de Vietnamese geschiedenis (veroorzaakt door een evenmin fraai westers land!).
We zijn erg benieuwd naar het vervolg.
Blijf gezond en geniet met volle teugen!
Wij genieten op afstand mee!

Groeten uut Lent

Marieke Vervloed

Wow cool al jullie verhalen. Poeh en wij maar hard werken ;-(
Ben wel echt super benieuwd naar jullie foto's van Vietnam. Menno en ik zitten ons nml te orienteren op een gave zomervakantie bestemming en Vietnam heeft de revue al meerdere keren gepasseerd;-)
Geniet nog lekker daar en ik hoor het wel weer (jaja heb me ook 'ge-abonneerd op jullie verhalenmails!) Groetjes!

Han

Dag Renée en Jorge. Fijn te lezen dat het jullie goed gaat. Uiteraard geniet ik op afstand mee. Ook jullie mam/Lidy houdt me aardig op de hoogte. Fijn als jullie weer heelhuids thuis zijn, maar geniet er toch nog maar even van. Goede reiswensen.

Gerard

Hoi Jorge en Renée,
fijn te horen en lezen dat het bevalt. Namens Marieke: ze is blij dat er weer wat kilo's bij komen Jorge ;-)
Dat er een ander beeld over de oorlog(en) ontstaat daar dan in amerikaanse films, tja dat verbaast me niets! Een van de redenen dat ik door sommige mensen als een "rooie rakker" wordt gezien is dat ik daar allang van overtuigd ben en dat ook liet weten..
Geniet van de reis en van elkaar.
lieve knuffels en kussen,
Gerard (a.k.a. papa)

Agnes

heb genoten van jullie belevenissen,

groet uit het Rooijse

Elly Albers

Dag Renee en Jorge,

wat een fantastische verhalen en foto's. Wij vanuit het Utrechtse kunnen ons zo goed op de hoogte houden van jullie reilen en zeilen.

Renee, hier is alles prima, m.u.v. de Dell laptop. Die is gecrasht. Er zit een nieuwe harde schijf in maar we zoeken nog naar de cd-rom met de windows programmatuur. Weet jij nog waar die cd's zijn gebleven? We kunnen ze niet vinden.

Marleen is druk bezig met Hoograven (Alfredo en Hubert komen weer in juni - hopen we tenminste), Harm met van alles en nogwat en ik eigenlijk ook wel.
Gelukkig is het hier inmiddels lekker weer geworden en lopen Marleen en ik tussen de middag heerlijk met de hondjes buiten.

Hoop snel wat te horen!

Hartelijke groet van ons allemaal.
Elly

Anny & Sarah

Hallo Jorge & Renée,

Wat een avonturen zeg! Jullie maken het wel mee! Fijn om te horen dat alles goed gaat met jullie. Hier gaat alles z'n gangetje. Sarah is druk met haar scriptie en afstuderen. Wij wensen jullie nog heel veel plezier en geniet van elk moment!

Groetjes Anny, Vincent, Sarah & Niels