jorgeenrenee.reismee.nl

Vienam - deel 2

In Hoi An hebben we ons een paar dagen prima vermaakt. Gezien we wat bruiloften in het verschiet hebben, hebben we ons toch maar laten overhalen om wat kleding te laten maken. Tijdens het wachten op de kleding hebben we wat oude gebouwen, winkeltjes, tempels en musea bekeken.
Vanuit Hoi An zijn we vervolgens naar Hue vertrokken. In deze stad is 'Citadel' een van de grote attracties. Dit is een enorm complex van de voormalig koning. Veel is verwoest in de oorlog, maar dit zijn ze aan het renoveren. Het is groot terrein met woningen, zalen en tuinen. Dit alles is omringd door grachten en muren. Erg mooi.
In Hue zijn nog een aantal graftombes een eindje buiten het centrum. Met een tour zijn we over de 'perfum river' gaan varen om vervolgens die tombes te bekijken. De omgeving was schitterend, maar de tour....verschrikkelijk. Natuurlijk probeerden ze ons weer vanalles aan te smeren en werden we langs 'traditionele dorpjes' en 'traditionele dansen' gestuurd. Beetje jammer. Maar de twee tombes die we hebben gezien waren de moeite waard.
Met de nachtbus zijn daarna naar Hanoi vertrokken. In deze stad is eigenlijk niet veel te halen. Er is veel verkeer en heel veel viezigheid op straat. Overal verkopen ze vlees en je ziet ook de beesten geslacht worden. Maar snel hebben we plannen gemaakt voor het vervolg van onze trip: Halong Bay.
Met een mini-bus zijn we naar de haven van Halong City gebracht en vanuit daar gingen we op de boot. Na veel gruwel verhalen te hebben gelezen en gehoord over goedkope trips (en die hadden wij natuurlijk) waren we wat huiverig voor de boot en het eten. Maar dat bleek nergens voor nodig. Het boot zag er echt keurig uit, het eten was heerlijk en onze kajuit was een van de betere slaapplekken tot nu toe.
Na de lunch zijn we naar de 'amazing cave' gevaren. Deze grot ligt tussen de enorme rotsen waaruit Halong Bay bestaat. De grot was enorm groot, met ook een enorm aantal mensen erin. Na dit bezoek stond er een kano-tocht op het programma. We moesten een tijd wachten voordat we een kano hadden omdat er zo veel andere mensen ook gingen kanoen, maar dat zorgde er wel voor dat wij tijdens de zonsondergang in de kano zaten. Het was fantastisch om tussen de rotsen te dobberen en de zon onder te zien gaan.
Na deze tocht gingen we terug op onze boot om te eten. De rest van de avond hebben we op het dakterras doorgebracht. Met 4 belgen hebben we hier heel gezellig pintjes gedronken. Na een heerlijk nachtje slapen en een goed ontbijt zijn we rustig weer naar de haven gevaren en met de bus terug naar Hanoi gereden. De boottocht was echt een aanrader.
Eigenlijk hadden we het plan om na Halong Bay naar Noord Vietnam te gaan, maar toen we zagen hoeveel mensen naar het noorden gingen en hoeveel tours er elke dag vertrekken was onze zin wel over. We waren een beetje klaar met de trips naar 'traditionele dorpjes' dus hebben we besloten door te gaan naar Laos. Met de nachtbus zijn we vanuit Hanoi vertrokken. We dachten dat we in Indonesie al heel wat hadden meegemaakt met bustrips, maar deze reis sloeg echt alles. De bus was gevuld met metaal constructiemateriaal. Overal lag het spul zodat je ook geen beenruimte had. Er waren ongeveer 42 zitplaatsen in de bus, echter gingen er 62 mensen mee. Overal lagen/zaten mensen. De bus was veel te zwaar dus in het bergachtige gebied had de bus het zwaar. Een deel van de rit moesten ongeveer 25 mensen de bus verlaten omdat het anders de berg niet op kwam. Na een dramatische douane post (waar we door de regen en kou naar de volgende post moesten lopen) kwamen we na 24 uur (!!!) aan in Vientiane. (ongeveer 800 km.)
Het was een vreselijke tocht maar we hebben er al veel om gelachen. Absurd hoe het openbaar vervoer hier kan zijn.
Vietnam was een fantastisch land met leuke mensen, lekker eten, schitterende natuur en een heftige geschiedenis. Het was heel indrukwekkend en erg chaotisch en druk. Nu Laos...we zijn benieuwd!