jorgeenrenee.reismee.nl

Cambodja

Na een comfortabele busreis vanuit Laos kwamen we aan het eind van de dag aan in Phnom Penh. Natuurlijk werden we hier heel hartelijk ontvangen door de plaatselijke bevolking en dan met name door de mensen die een hotel hebben. We besloten om met een jongen mee te gaan omdat hij heel goedkope kamers had. Een nacht hebben we daar geslapen maar de volgende ochtend hebben we toch maar besloten om iets anders te zoeken. Bij daglicht bleek de kamer nog viezer, warmer en claustrofobischer dan bij aankomst. Maar gelukkig in Phnom Penh geen gebrek aan kamers dus een nieuw onderkomen hadden we snel gevonden.

Te voet hebben we de highlights van de stad bezocht, als was het alleen van de buitenkant; Royal Palace, het Independence momument en we zijn geeindigd met een bezoek aan de markt. De markt verschilde niet veel van de andere aziatische markten die we hebben gezien, maar toch blijft het leuk om tussen de hectische kraampjes rond te struinen.

De dag erna zijn we op de fiets naar de 'Killing Fields of Choeung Ek' gereden. Hier zijn tijdens het Khmer Rouge regime 17.000 mensen om het leven gebracht, waaronder veel kinderen. Heel heftig om rond te lopen op een plek waar 129 massagraven zijn gevonden. Het momument dat in het veld staat bestaat ui alle botten en kledingstukken die hier gevonden zijn. Erg confronterend om 9.000 schedels van mensen te zien die daar geexecuteerd zijn.

Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het Tuol Sleng museum. In 1975 werd dit gebouw (voorheen gebruikt als school) door Pol Pot omgebouwd tot Security Prison 21 (S-21), de grootste gevangenis en martelplaats van het land. In de klaslokalen is nog te zien hoe de mensen gevangen gehouden werden en welke marteltechnieken werden gebruikt. Daarnaast werden er foto's getoond van alle gevangenen. Net als in Saigon werden we erg geconfronteerd met de verschrikkelijke geschiedenis van het land. 's Avonds hebben we nog in een cafe de film 'The Killing Fields' van Roland Joffe gezien (een aanrader als je meer wilt weten over deze oorlog).

Vanuit Phnom Penh hebben we de bus gepakt naar Siem Reap. Deze stad is bekend om Angkor Wat: het grootste religieuze gebouw ter wereld. Naast Angkor Wat zijn er in de 9e tot 13e euuw nog honderden tempels meer gebouwd die weer allemaal van elkaar verschillen. Een groot deel is in de loop der eeuwen verwoest en er zijn tempels die volledig door de jungle opgenomen zijn. De grootste tempels worden op het moment gerestaureerd (jammer voor de foto's) maar ondanks de werkzaamheden is het echt de moeite waard om het complex te bezoeken. Het is zo ontzettend indrukwekkend om de enorme gebouwen te zien. Fantastisch hoe men dat zo veel jaar geleden al heeft gebouwd, met zo veel precisie. 2 dagen hebben we rondgefietst (ja, alweer!) en zo veel mogelijk tempels bekeken ondanks de hitte.De derde dag hebben we een tuk-tuk gedeeld met een stel die we in de bus naar Siem Reap hebben ontmoet. Het was heel lekker om ons weer eens rond te laten rijden.

In Siem Reap is los van de tempels niet veel te halen maar gelukkig hebben we een hotel waar we tussen de tempelbezoeken heerlijk kunnen relaxen en ons voor kunnen bereiden op het weerzien met de volgende vriendjes. De 25e vliegen we naar Borneo en daar zien we de dag erna Noot en Yvonne! Er is al een bezoek gebracht aan de kapper en een nieuwe outfit is aangeschaft dus: op naar Borneo!

Gerrieke

Jee, Jullie ondernemen nog steeds een heleboel! Leuk! Ik ken Cambodja alleen maar van verhalen en armoede. Is het mooi???

Geniet saampjes! Ik denk aan jullie,

Liefs

Fonne

Haha, Hilarisch, wij hebben zojuist ook een nieuwe outfit aangeschaft en mijn man is zojuist ook (niet spreekwoordelijk gezien) geschoren door een plaatselijke hier in Singapore, dus ook wij zijn er klaar voor! Hebben ook net heerlijk gegeten bij een Indiaas restaurant en dat deed ons denken aan eerdere maaltijden met jullie in Maleis de vorige keer....we hebben er zin an!!

Liefs van twee zwetende mensjes... (Nicky en Yvonne)

Q

:) :) :)

Truus en Jos uut Lent

Tja.. Angkor Wat,.
Op de moderne lijst van (lees intakte) wereldwonderen staat Angkor Wat boven in de top tien en natuurlijk niet voor niets.
Tsjonge jonge wat een moois zien jullie daar weer.
Over Pol Pot en consorten hoef je ons geen geschiedenisles meer te leren. Ëén van de allerzwartste bladzijden uit de wereldgeschiedenis op het vlak van schending van mensenrechten zijn daar geschreven. Zo zie je maar waar een volk en cultuur op de meest uitlopende manieren geschiedenis kunnen schrijven. En nu kun je veilig rondreizen in Cambodja waar dat voor dertig jaar ten tijde van de killing fields nauwelijks mogelijk was.
Wel goed dat je daar nu kunt terugkijken in die kwalijke geschiedenis. Wellicht wordt er toch iets van geleerd. Maar ja... sinds dien heeft de geschiedenis zich op diverde plaatsen in de wereld zich al diverse malen herhaald.
Hoe dan ook laten jullie ook ons dit nogmaals beseffen en dat is prima!
GHeniet van Borneo en laat ons a.u.b. ook meegenieten!!

Liefs en groeten,

Truus en Jos uut Lent

Renee

Gezien de techniek niet altijd mee werkt, volgen de foto's nog van Cambodja (en een deel van Laos)!

Kim

Hey beide! De reisverhalen lezen weer prima weg in een warm kantoor in Amsterdam....ben erg benieuwd naar Borneo. Een huisgenoot van mij is er vorig jaar geweest en heeft het nog steeds over het fantastische duiken daar (maar dat zullen jullie vast al weten). Geniet!
xxx Kim en Leo

Han

Dag reizigers. Goed verhaal weer (geef maar een reisboekje uit!). Uiteraard wacht ik nog op de foto's, want dat maakt het nog indrukwekkender. Jullie reizen, wij volgen de belevenissen graag. Goede wensen, wees voorzichtig en blijf zuinig op elkaar.

groetjes, Han (en Hetty)

Lieke

Echt supervet jullie verhalen!! Kijk alweer uit naar de volgende update, geniet ervan saampjes!

liefs Lieke

Fam. van Weert

Hoi saampjes!

Wederom mooie verhalen, jullie maken het wel mee daar in Borneo! Wachten weer op het volgende verslag.
Veel plezier daar!

Groetjes van ons.